torsdag den 12. december 2013

12. DECEMBER: SLIKSKÅL MED TAVLEMALING


Står man og mangler en lille værtindegave eller bare en lille personlig pynteting på julebordet, så er der her en nem lille tutorial til en fin slikskål med plads til små søde beskeder eller tegninger!

Man skal bruge:


  • Porcelænskål eller krus
  • Tavlemaling (Jeg fandt en lille bøtte tavlemaling i Netto til omkring 50 kr)
  • Pensel
  • Malertape

Start med at tape det område af på skålen der skal males. Man kan selvfølgelig godt male i frihånd, men det resultatet bliver altså lidt skarpere hvis man bruger malertapen. 

Som det kan ses på min færdige skål, så løb noget af malingen desværre ind under tapen, hvilket resulterede i at kanten ikke blev helt så skarp som jeg havde ønsket. Min mor gav mig efterfølgende et tip om at man kan male med hvid maling langs kanten af tapen og lade det tørre, inden man maler med den sorte tavlemaling. På den måde vil det være den hvide maling der løber ind under tapen, og det vil dermed ikke være synligt, da skålen også er hvid. 


Giv skålen et jævnt lag med tavlemalingen og lad det tørre i minimum 6 timer, og giv det derefter et lag til og lad det tørre. Nogle former for tavlemaling skal også en tur i ovnen, men læs instruktionerne omme bag på bøtten, før du går igang.


En fin lille slikskål, der er utrolig simpel at lave, men dog stadig kræver lidt tid, pga tørringen. 













Ingen kommentarer:

Send en kommentar