mandag den 20. november 2017

HOW TO // VINTAGE INSPIRERET MAKEUP


Jeg får ofte spørgsmål omkring min makeup: Hvilken læbestift bruger jeg? Hvordan får jeg en pæn winged eyeliner? Hvordan får jeg det til at holde hele dagen, selv efter 20 km på cykel? Hvor lang tid bruger jeg på det om morgenen? Det har jeg nu tænkt mig at besvare i ét samlet blogpost, så sæt dig godt til rette og læs med her, hvis du også vil bringe lidt old Hollywood glamour ind i din hverdag eller til fest. 

Først og fremmest vil jeg gerne afklare, hvad jeg mener når jeg skriver "vintage makeup" - for det er nemlig meget forskelligt afhængigt af hvilket årti man bevæger sig indenfor. Min hverdags makeup tager udgangspunkt i den helt klassiske 1950'er Marilyn Monroe inspirerede stil. En tyk eyeliner med en lille vinge på, knaldrød læbestift og øjenbryn med et lille "knæk". Dertil en god foundation, en smule rouge og sidst men ikke mindst toppes det af med et lag pudder og lidt mascara. 

Det kan måske lyde meget overvældende, når det er listet op på den måde, men faktisk tager det mig ikke mere end 10 - 15 minutter at gøre mig klar om morgenen, inklusiv håropsætning - men det er en helt anden snak vi må tage en anden gang. Da jeg begyndte at gå i vintage inspireret tøj, hvilket skete ret meget fra den ene dag til den anden, da jeg flyttede til København, satte jeg mit vækkeur til at ringe 30 min. tidligere hver morgen, så jeg havde tid til makeup og hår. Øvelse gør mester!

Foundation:
Jeg starter altid ud med en god base af et tyndt lag foundation. Jeg bruger Dream Mousse fra Maybeline, fordi den er så dejlig let og luftig at have med at gøre. Jeg burde egentlig påføre den med en make-up svamp eller en bred pensel, men jeg bruger faktisk bare to fingre til at fordele den på mit ansigt. Det virker bedst for mig, og jeg kan simpelthen ikke få det andet til at fungere for mig. 




Eyeliner: 
Min winged eyeliner, var nok noget af det første vintage inspirerede jeg nogensinde gav mig i kast med. Derfor har jeg også afprøvet utallige teknikker og produkter, og jeg har nu fundet frem til den kombination der virker bedst for mig. Jeg bruger L'oreals Perfect Slim Super Liner, som er en aflang, tynd filttusch. Den er supernem at arbejde med, specielt hvis man er nybegynder og den holder godt.

Min teknik til at påfører eyelineren i en pæn, ensartet streg er at jeg hiver lidt ud i den laterale øjenkrog, således at mit øjenlåg bliver langt, smalt og udstrækt, og så påfører jeg eyelineren på selve øjenlåget. Den ikoniske vinge laver jeg efterfølgende og retter evt. til med en vatpind med makeup fjerner på. Selv efter 4 år, med winged eyeliner HVER dag, er jeg stadig ofte utilfreds med dem, men jeg har efterhånden slået mig til tåls med at de aldrig kan blive 100% ens og jeg desuden altid er den eneste der lægger mærke til det. 


For at få min eyeliner til at holde, kommer jeg et tyndt lag pudder over, når lineren er tør.  





Bryn: 
Jeg optegner mine bryn med Depend Eyebrow Pencil Triangular. Den er superfiks og nem at have med at gøre. I den ene ende er der en farvstift og i den anden ende en børste til brynene. Jeg optegner mine bryn så de får et lettere overdrevet "knæk" øverst på buen, og tegner dem længere ude i spidsen - gerne i en lang, tynd spids. 





Rouge:
Jeg har faktisk ikke nogen rouge, men plejer bare at duppe lidt rød læbestift på min finger og påføre det i en rund cirkel på mine kindben. Rougen må gerne være lidt karikeret, for når jeg efterfølgende ligger pudder på mit ansigt, blendes den ud. 




Pudder:
Jeg fastlåser min make-up med et tyndt lag pudder i hele ansigtet. Jeg bruger Stay Matte fra Rimmel, og påfører det med en stor pudderkvast, som giver et jævnt lag. Og som I kan se er rougen nu slet ikke så fremtrædende som før. 



Læbestift:
Det er vidst en evig søgen at finde en læbestift der er flot i farven, kan holde til det meste og samtidig være til at betale. Derfor er jeg endnu ikke landet på én bestemt læbestift, men "shopper" stadig rundt mellem de forskellige. Lige nu er det Rimmels Kate Moss 01 og NYX Matte Lipstick i Perfect Red, der er mine fortrukne.

Jeg bruger altid en læbepensel til at få en skarp kant og den karakteristiske amorbue. Derefter udfylder jeg med selve læbestiften, og "kysser" et stykke køkkenrulle for at få det overskydende læbestift af, så jeg ikke smitter af på alt (og alle). 







Mascara: 
Som det sidste påfører jeg min mascara. Mascara har generelt meget svært ved at hænge fast på mig, så jeg bruger altid vandfast mascara, hvis jeg vil undgå at lige en panda sidst på dagen. Jeg bruger Rimmel 100% Waterproof Mascara i 001 Black, og den holder super godt i løbet af en hel arbejdsdag + dertilhørende cykeltur i al slags vejr. 

Og ja, man skal have åben mund når man lægger mascara. 



Det færdige resultat: 





Jeg håber at det gav et lille indblik i hvordan man griber hele vintage make-up looket an og I kunne bruge de små tips og tricks, som jeg har lært undervejs på min vintage rejse. Hvis I sidder inde med nogle spørgsmål er I mere end velkomne til at skrive dem herunder eller på min instagram @dittepip


Ingen kommentarer:

Send en kommentar