onsdag den 2. september 2015

MODESHOW: KVINDEMODE GENNEM TIDEN

Sidste søndag, brugte jeg min fridag på noget helt specielt - nem som model i et modeshow omkring kvindemoden gennem tiden. Det foregik på Greve Museum, og var 100% frivilligt. Jeg hørte om arrangementet gennem en Vintagegruppe jeg er medlem af på facebook, hvor der blev skrevet at de søgte frivillige til at gå model, og straks meldte jeg mig - og hvor er jeg glad for at jeg gjorde det! 



Vi var 17 kvinder der mødte op på Greve Museum den søndag formiddag. Frederikke, som var arrangøren af modeshowet, havde lavet en del af den slags arrangeremnter før, og det var hende der havde medbragt alt det fantastiske tøj vi skulle have på, samt dertilhørende sko, hatte og handsker. Make-up'en og håret sørgede vi selv for, og med kyndig vejledning fra Frederikke, hjalp vi hinanden i fællesskab med at style det helt rigtige look der passede til årstallet. 





Carmen Curlers skulle der selvfølgelig til! 
Det er enormt spændende sådan at møde en samling af mennesker der har samme mærkelige interesse som en selv. Mange mødte også op i vintageinspirerede outfits hjemmefra, som deres hverdagsoutfit, og det er fantastisk at befinde sig i rum med en fremmed gruppe af mennesker, hvor man nærmest bare føler sig hjemme fra starten. 


Smukt tøj!
Og endnu smukkere hatte!
De fleste af os havde 2 outfits hver - jeg var 70'er moderigtig i en diskojumpsuit med glimmer (mega sej btw!) og Ghita Nørby-inspireret 50'er pige med stribet kjole, højt hår og tørklæde til at holde på håret. 


Foto: Kamilla Hjortkjær





Det sidste outfit blev dog senere ændret, da der var nogle modeller der ikke dukkede op, og vi blev derfor nødt til at rykke rundt på nogle outfits. Men det gjorde mig slet ikke noget, for i stedet blev jeg model for Diors ikoniske "New Look" fra 1947 - yay! 







Modeshowet var i kronologisk tidsmæssig rækkefølge, og startede i 1900-tallet hvorefter vi langsomt bevægede os op til 1990'erne. Under modeshowet kom vi gående ind til tidsrigtig musik og Frederikke stod i sin smukke røde 50'er kjole og fortalte om outfitsne og hvordan samtiden havde påvirket moden i det pågældende tidsrum. 




Foto: Kamilla Hjortkjær

Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Da vi nåede til slut 40'erne skulle jeg ind i mit Dior inspirerede outfit som jeg nærmest endte med at få en romantisk tilknytning til i det korte tidsrum jeg havde det på. Alt lige fra hatten, til handskerne, til det store skørt - det er fantastisk! Eneste ting jeg ikke holdt særligt meget af var skoene. De var en tand for små og meget høje og tynde, og mine fødder rystede en lille smule når jeg gik i dem. Avavav. Heldigvis var der ingen fald på catwalken - pyha! 


Foto: Kamilla Hjortkjær
Føler den pose!
Foto: Kamilla Hjortkjær


Foto: Kamilla Hjortkjær

Derefter gik showet videre med de mest fantastiske 50'er og 60'er kjoler

Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Her vil jeg gerne have lov til at pointere de fantastiske plateausko!
Foto: Kamilla Hjortkjær
Da vi nåede til 70'erne skulle jeg ind igen, denne gang i mit fantastiske jumpsuit. Til den bar jeg en kilehæl i denim og havde fået sat det vildeste Yvonne-hår (hvilket var knapt så sjovt at rede ud om aftenen - men flot var det!). 


Foto: Kamilla Hjortkjær


Foto: Kamilla Hjortkjær

Herefter fortsatte vi direkte videre ind i 70'erne, 80'erne og 90'erne!

Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Foto: Kamilla Hjortkjær
Efter mange timer gik rejsen så hjemad mod Vanløse, og jeg var en kæmpe oplevelse rigere - og det er helt sikkert noget jeg kunne finde på at deltage i en anden gang! 


Foto: Kamilla Hjortkjær



1 kommentar:

  1. En skøn blog du har og jeg elsker selv vintage kjoler og negle :-)
    Rigtig flotte billeder fra Greve og I ser smukke ud :-)
    Aften hilsner.

    SvarSlet