lørdag den 19. oktober 2013

STRESSED SPELLED BACKWARDS IS DESSERTS

Vi har altid været rigtig glade for at bage i min familie. Duften af nybagt brød, kager, tærter, pandekager og andre søde sager møder ofte én når man træder ind ad døren, og lige fra da jeg var helt lille er jeg også selv blevet oplært i bagningens kunst, hvilket bl.a. min kæreste ofte nyder godt af! At købe æbleskiver på frost er nærmest en dødssynd (hvilket min stedfar erfarede for nogle år siden) og der findes ikke én eneste "tilsæt-vand-Amo-pakke" i hele huset. Alt laves herhjemme fra bunden. 

Udover at smage godt, skal kager også helst tage sig godt ud, og det er noget min moster er helt eminent til. Ved hjælp af fondant forvandler hun almindelige chokoladekager til flotte eventyrfigurer og fantasivæsner, der spreder stor glæde og beundring i hele familien. 






Jeg har længe været fascineret af hendes brug af fondant, og her forleden, da jeg skulle bage en kage, bød lejligheden sig for at jeg selv kunne komme til at lege med den sukkerrige masse, så jeg skrev til hende og fik hendes opskrift og et par gode råd med på vejen, og kastede mig ellers ud i det. 


Til en rund kage på ca 40 cm i diameter skal man bruge: 


  • 15-20 store skumfiduser (Chamallows fra Haribo er rigtig gode)
  • 1 pakke flormelis
  • 3 spsk vand
  • 2 spsk olie
  • Evt frugtfarve

Smørcreme: 

  • 150 g stuetempereret smør
  • 250 g flormelis
  • 1 tsk vaniljeessens
  • 2-3 spsk varmt vand




Min mosters opskrift indeholdte oprindeligt ikke olie, men hun fortalte mig at massen nemt blev meget tør, så jeg googlede mig frem til at lidt olie ville gøre den mere smidig, og forhindre den i at udtørre så hurtigt. 

Smelt skumfiduserne, vandet og olien i en skål, enten i mikrobølgeovnen eller over et vandbad. Sørg for ofte at røre rundt i det. 






Når det er smeltet, tilsættes frugtfarven.




Derefter tilsættes flormelissen lidt efter lidt, og det blandes i en røremaskine eller med en håndmikser med dejkroge og lad være med at hælde hele pakken med flormelis i på én gang. Tilsæt det lidt af gangen og se og mærk på dejen, hvornår den har fået nok flormelis.

Og ja, jeg indrømmer gerne at da min dej så sådan her ud, følte jeg mig lidt på herrens mark, og var egentlig klar til at smide hele projektet i skraldespanden. Men jeg fortsatte med at samle dejen med mine hænder, og til sidst så den jo hel professionel ud!







Fondanten rulles nu ud, og her hjælper det rigtig meget hvis man drysser Maizena ud på bordet og kagerullen inden, så massen ikke klistrer fast til køkkenbord og køkkenrulle. 




Nu skal smørcremen smøres på kagen. Dette punkt er kun vigtigt hvis man har creme, frugt eller syltetøj i midten af kagen, da smørcremen så "holder" på det, og forhindre det i at sive ud og opløse fondanten. Hvis ikke der er noget fyld i kagen, er det praktisk talt ikke nødvendigt med smørcreme, men det er med til at give en jævn overflade, og får fondanten til at sidde bedre fast. 
Hvis man har lyst kan man bytte vandet i smørcremen ud med likør eller frugtsaft af en art. 




Så flyttes fondanten over på kagen og "trækkes" lige så forsigtigt ned over, hvilket klares bedst hvis man ruller fondaten over på kagerullen og så derefter udover kagen. Og hold tungen lige i munden! Min revnede desværre en smule, da jeg skulle lægge det oven på kagen, men det fik jeg lappet igen. Øvelse gør mester! Man kan godt være fristet til bare at mase folderne ind over hinanden, men i stedet så brug tid på lige så stille at trække og glatte fondanten ned over kagen, hvis det kan lade sig gøre, så den bliver ekstra fin. 

Så laves evt pynt, og her er det kun fantasien der sætter grænser! Der findes ufatteligt mange sjove tutorials i alle sværhedsgrader på nettet, med alverdens idéer til pynt. Da min kage skulle være en fødselsdagskage, pyntede jeg den som en fin gave med en sløjfe. 
Til slut kan man lige tøre det tilbagesidende Maizena af med en ren, våd, karklud.




Og her står den færdige kage! Ret tilfredsstillende af et første forsøg, hvis jeg selv skal sige det. Nu må vi bare håbe at kagen også smager godt! (Kagen jeg bagte var btw en appelsinkage med chokolade og nødder. Opskriften kan findes her)




Det skal siges at jeg var lige i underkanten med fondant. Det rækkede kun lige præcis til at dække min kage og lave en smule pynt, når den var rullet meget tyndt ud. Derfor anbefaler jeg at man laver dobbelt portion til en normal rund kage i springform - så er man sikker på at der er nok, både til at dække kagen ordenligt og til at lave rigeligt med pynt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar