onsdag den 14. juni 2017

KVINDERS STEMMERET - HISTORIEN OM DANMARK


Jeg har været væk fra bloggen i et stykke tid, men det er der såmænd en ganske god forklaring på. Jeg har nemlig afleveret mit bachelorprojekt (JUUBIII) så det har taget utrolig meget af min tid og mine kræfter. Nu har jeg endelig et lille pusterum, inden jeg skal op og forsvare den d. 27. juni, og så kan jeg derefter (forhåbentligt!) kalde mig færdiguddannet ergoterapeut!

Pausen mellem bachelorprojektet og min mundtlige eksamen, udnyttes på den bedst tænkelige måde; nemlig ved at være statist i tv-serien "Historien Om Danmark". Her skulle optages klip til afsnittet omkring kvinders stemmeret i 1915, så i mandags mødte vintagedamerne talstærkt op og trak i de ikoniske hvide kjoler med det røde skærf over brystet. 

En lille historietime, for dem der er ikke er så stærk i kvindehistorie: I 1915 fik kvinder (og tyende!) endelig retten til at stemme - mere end 30 efter at de krævede det for første gang. Indtil da mente man, at kvinder biologisk set ikke var lavet til at foretage politik. Man mente simpelthen at deres biologiske moderinstinkt ville overskygge deres rationelle tankegang. Et af de mest brugte argumenter mod kvinders stemmeret var at "En kvindes styrke ligger ikke i hendes myndighed, men i hendes yndighed". Og vi skal ikke mere en 100 år tilbage. Heldigvis lykkedes det kvinderne at få tilkæmpet sig retten til at stemme, og for at vise deres taknemmelighed, gik 30 unge kvinder et optog i Københavns gader, alle iført hvide kjoler med et rødt skærf hen over brystet, og forrest bar en ung kvinde fanen med Dannebrog. 

Foto: Kvindemuseet Danmark
Det var denne ikoniske scene vi skulle genopføre. Vi blev alle iført de smukkeste hvide kjoler, klassiske edwardianske frisurer og det røde skærf som prikken over i'et. Skønt det var en lang dag, var humøret som altid højt, og vi hyggede os i ventetiden!












Afsnittet bliver formodentligt sendt til efteråret, og jeg glæder mig så meget til at se resultatet!



1 kommentar:

  1. Hej! Undskyld, lidt off topic. Hvor finder I det fine 20'erne vintage tøj?
    På håbefuld forhånd tak.

    SvarSlet