mandag den 25. maj 2015

TWIST, LICK AND DUNK

Som de småkage elskende læsere måske allerede har opdaget, ud fra overskriften, så handler dagens oplæg om: Oreo! 

Min lillesøster havde fødselsdag igår, og til den anledning havde hun efterspurgt en Oreokage. 



Jeg tog glad udfordringen op og gik i tænkeboks og fik til sidst sammensat denne fine kage. 



Kagen består af hjemmelavede kakaobunde med knuste oreokiks i, samt en vanillemousse lavet med cremen fra oreosne og finthakkede oreo kiks. 



Til dem der er interesseret i opskriften kommer den lige her: 

Grundopskriften til lagkagebundende er taget fra den fantastiske kageblog Himmelske Kager, hvor jeg har tilføjet kakaopulver og de knuste oreokiks. 

120 g sukker

5 æg
80 g mel

1 tsk bagepulver
15 g kartoffelmel

2 spsk Kakao
1 pakke knuste oreokiks

Del æggene i blommer og hvider, og pisk sukkeret i blommerne. Vend mel, kartoffelmel, bagepulver, kakao og de knuste oreokiks sammen i en skål for sig. Pisk æggehviderne stive. Vend melblandingen i de sammenpiskede æggeblommer og sørg for at det er er blandet gør, før du forsigtigt vender de stiftpiskede æggehvider i. Hældes i en springform på ca. 18-20 cm i diameter og bages ved 175 i 40-45 min. 

Til moussen mellem bundende brugte jeg en opskrift fra kagebloggen Momses Univers som også har en masse fantastiske kager. Her tilføjede jeg så oreocreme samt knuste oreokiks. 

6 blade husblas
4 æggeblommer
85 gram sukker
2,5 dl mælk
1 vanillestang
3 dl piskefløde
Cremen fra 2 pakker oreos
1 pakke knuste oreokiks. 


Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter. Pisk æggeblommer og sukker til en luftig masse. Hæld mælken i en gryde. Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Vanillekorn og den flækkede vanillestang, samt cremen fra de to pakker oreos kommes i mælken, der bringes i kog (kog et par minutter). Fjern den flækkede vaniliestang. Sæt skålen med æggemassen over vandbad og pisk den varme mælk i. Tilsæt de knuste oreokiks. Der piskes indtil cremen tykner. Tag husblassen op af vandet og kram vandet af. Smelt husblassen i den varme creme, pisk til den er helt opløst. Sæt cremen til afkøling. Pisk fløden stiv og vend den i den afkølede creme.

Til sidst samlede jeg kagen i den samme runde springform som jeg bagte min lagkagebund i. Jeg flækkede min lagkagebund i to, hvorefter jeg lagde den ene bund i springformen, hældte moussen over, og lagde den anden bund ovenpå. Så fik den ellers lov til at hygge sig i køleskabet til dagen efter, hvor jeg tog den ud af formen og pyntede med flødeskum, glassur og hele oreos. MUMS!




Jer der kommer på min blog for at se negle, skal bestemt heller ikke snydes. Så jeg har selvfølgelig lavet Oreo negle! En lille "how to" video er snart opppe på min Instagram: @dittepip




Ingen kommentarer:

Send en kommentar