lørdag den 28. september 2013

NEGLELAK

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er lidt mere end almindeligt glad for neglelak, og jeg bruger rigtig meget tid på det. Både på at lægge det på mig selv og min familie og venner, men også på at gennemsøge nettet for alverdens kreative og inspirationsrige idéer. For mig set er neglelak en mindst lige så vigtig accessorie som smykker eller en clutch - det kan både være med til at binde looket sammen, pifte det op eller give det et vildt og anderledes twist. Og selvom det er sådan en lille detalje, så kan det stadig fange folks opmærksomhed! 

Et godt eksempel på dette var da jeg sad til min afsluttende eksamen på gymnasiet sidste år. Jeg var oppe i dansk, og var ekstremt nervøs. Lige pludselig, midt i eksaminationen stoppede censor mig, for at få lov til at se lidt ekstra på mine negle og roste dem meget højt. Det skal lige siges at censor var en mand, og at jeg desuden blev slået helt ud af den. Men det endte nu alligevel alt sammen godt. 

Mine studenternegle, som censor stoppede eksaminationen for at kigge nærmere på!

Da jeg som 5-årig for første gang skulle møde min mors nye kæreste, som senere gik hen og blev hendes mand og far til min lillesøster, var det første jeg gjorde at vise ham min store samling af neglelakker, og det siger vidst bare lidt om min passion. Og gennem mine mange år i selskab med den skinnende lak har jeg efterhånden fået opbygget en utrolig stor viden omkring farver, teknikker og værktøjer, som jeg vil dele ud af her.

Det er en udbredt kendsgerning at lakkerne har bedst af at blive opbevaret i et køligt miljø, f.eks. i et køleskab. Så holder de længere, og man undgår at konsistensen bliver tyk. "Desværre" har jeg en ret udførlig samling, så hvis jeg skulle opbevare alle mine i et køleskab, ville de nok optage en hel hylde, hvilket min mor, ærgeligt nok, ikke synes er en synderligt god idé.


Blot et lille udsnit af min samling.

Jeg vil lægge ud med at præsentere jer for KONAD  - et vidunderprodukt jeg opdagede for et par år siden. Jeg er så vild med det, og jeg kan bestemt ikke udelukke at det på et tidspunkt får sit eget indlæg. Det er lidt en udfordring at forklare hvordan man bruger det, men jeg skal gøre et forsøg. Man putter en klat neglelak på en metalplade, hvori der er "ridset" et mønster. Så skraber man det overskydende lak af med en dertilhørende skraber, tager det medfølgende stempel og trykker ned på mønstret og derefter over på sin egen negl, hvorefter man får det mest fantastiske mønster på neglen. (Hvis det var lidt for indviklet, er der her en video der viser det). Man skal helst bruge Konads egne speciallakker til mønstrene, da de er tykkere, og giver det bedste og skarpeste resultat. Man kan IKKE bruge speciallakkerne som almindelig neglelak, da de som sagt er tykke og dermed hundrede år om at tørre, plus at farven simpelthen trænger ned i neglen.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor Konad ikke er mere udbredt. Man får de mest professionelle negle, det er ufatteligt nemt at arbejde med og så er det tilmed billigt. Et startsæt med stempel, skraber, neglelak og plade koster kun 75 kr på Konads danske hjemmeside, og kan findes lige her. Her kan man også købe prægeplader, speciallakker og meget mere. 
Her et lille udvalg af nogle af de mange negle jeg har lavet med Konad:















En teknik jeg også gerne vil dele er Watermarbeling. Grundlæggende går det ud på at man tager en lille kop, fylder den med vand, og drypper forskellige neglelakker ned i vandet. Der dannes derved ringe i forskellige farver, hvorefter man kan trække streger gennem lakken med en tandstik og få de mest fantastiske mønstre. Så dypper man neglen ned i vandet og tager den op igen, hvorefter det fantastiske marmoragtige mønster sidder fast på neglen. En youtuber ved navn SimpleLittlePleasures mestrer denne teknik til fulde, og lægger nogle rigtig gode tutorials op med det. Se en af hendes videoer her
Det skal lige siges at det er en utroligt svær teknik. Det kræver meget tid og tålmodighed og ikke mindst neglelak, så man skal ikke bruge sin dyre Chanel neglelak på det. Find nogle i Tiger eller i et supermarked i stedet for. Jeg har selv forsøgt en del gange, men det er kun lykkedes mig to gange:






Mht mærker, så har jeg ikke ét bestemt jeg foretrækker. Det siger selvfølgelig sig selv at en dyr neglelak holder længere end en billig neglelak, og pris og kvalitet følges næsten altid ad, så det er egentlig op til én selv hvor mange penge man vil ofre på sin neglelak. Jeg har alt lige fra Chanel og Gosh og L'oreal til neglelakker fra Tiger og en hel del billige jeg købte da jeg var i Vietnam. 
Hvis man gerne vil have sin neglelak til at holde så lang tid som muligt, kan jeg kraftigt anbefale at købe en base coat og en top coat. Jeg invisterede for første gang i en for et par år siden, fordi jeg altid har syntes at det er en smule overvurderet. Men det kan jeg nu skrive under på at det ikke er! Neglelakken holder meget længere og får en utrolig flot finish. Jeg har fundet en lak fra Rimmel som både indeholder base coat og top coat til omkring 60 kr i Matas.




Og så ellers lige lidt inspiration her til sidst! Kast dig ud i det og eksperimenter med det! Man kan altid fjerne det igen hvis det skulle gå helt galt. Ofte er jeg blevet spurgt om hvordan jeg kan lægge så præcis neglelak med min venstre hånd, og svaret er såre simpelt: Jeg har øvet  mig i mange år og øvelse gør som bekendt mester! Jeg kan desuden fortælle at det her langt fra bliver mit sidste indlæg om neglelak - jeg bruger rigtig meget tid på det og finder hele tiden nye teknikker og designs, så stay tuned! 









Pokémon <3







Ingen kommentarer:

Send en kommentar