onsdag den 21. august 2013

SKAKMAT


Sidste uge da jeg var på arbejde i SFO'en tilbragte jeg en del tid inde i 'Krea' med at stryge hundredevis af perleplader. Og for at være helt ærlig, så er de små, farverige plastikperler alt for undervurderede i min verden, for anvendelsesmulighederne er jo uendelige! Jeg tør bestemt godt love at det her ikke bliver mit sidste indlæg om perler, for jeg har så mange gode idéer oppe i ærmet. Udover at stryge normale perleplader, laver vi henne i SFO'en også små skåle ud af dem, ved at mase dem ned over en kop, lige efter strygning mens de stadig er varme. Det satte mine tanker igang, og hvis man nu lavede et enkelt mønster i nogle fede farver og i stedet for en kop, pressede dem ned over fyrfadslys, kunne man lave de fedeste lysestager. Så da jeg kom hjem fra arbejde fandt jeg vores egen kasse med perler frem og gik igang med at føre min idé ud i virkeligheden.



Man skal bruge:
  • Perler
  • Perleplader
  • Fyrfadslys
  • Strygejern og strygebræt
  • Bagepapir
Start med at vælge nogle farver ud, og lav et fint mønster. Jeg valgte at bruge en firkant som form, men man kunne også sagtens have brugt en cirkel, en sekskant eller sågar en stjerne. Jeg lavede et klassisk skakternet mønster i sort og hvid, men kun fantasien sætter grænser for hvilke farver og mønstre man laver.

Min firkant, som skulle passe til et fyrfadslys, målte 18x18 rækker af perler.

Derefter gik jeg op for at stryge min perleplade og husk for Guds skyld bagepapir mellem perlepladen og strygejernet! Sæt strygejernet på den højest mulige temperatur, for perlepladen skal være meget varm for at man kan bøje den, ellers knækker den når man presser den ned over fyrfadslyset. 


Når perlepladen er strøget godt og grundigt på begge sider, fjerner man bagepapiret og vender den over fyrfadslyset i et snuptag. Samtidig skal man huske at sørge for at fyrfadslyset er nogenlunde i midten af perlepladen. Husk på at perlepladen er ekstremt varm, så det kan være en fordel at have noget køkkenrulle liggende ved siden af som man kan holde på, mens man presser perlepladen ned over fyrfadslyset (det gjorde pænt avs da jeg gjorde det uden køkkenrulle som billedet nedenunder viser).


Når perlepladen er nogenlunde kold, vender man den om og vupti - en fin lysestage









1 kommentar:

  1. Det var da virkelig godt tænkt! De blev jo rigtig fine.

    SvarSlet