lørdag den 3. december 2016

ET KJOLE EVENTYR


Starten af min december har været intet mindre end et vaskeægte juleeventyr (hvilket dem der følger mig på mi instagram story ved alt om!). Jeg fik i november hapset den yndigste lyseblå 50'er kjole gennem en salgsside på facebook, til den nette sum af 10£. Desværre skete der det at første gang jeg bar den til en fest i slutningen af november, blev der spildt en god omgang rødvin på den, og min ikke helt ædru tilstand gjorde at jeg først dagen efter fik set hvor alvorligt det faktisk var. Efter utallige forsøg med diverse husmorråd (koldt vand, glycerin, sødmælk, hvidvin, ufarvet vaskemiddel, danskvand og meget andet), måtte jeg til stor ærgelse opgive at få de stædige pletter væk. 



Jeg var så småt begyndt at affinde mig med min kjoles triste skæbne, da min veninde kom med det geniale foreslag, at jeg kunne prøve at farve den i en mørkere farve, i håb om at det kunne kamuflere pletten. Jeg gik på nettet og skaffede mig lidt viden omkring farvning af tøj, og fandt frem til at Matas havde Dylon tekstilfarve til vaskemaskinen, som mange andre havde god erfaring med. Én pakke er nok til at farve 600 g. tøj og koster 84,95. Jeg valgte en smuk, dyb violet tekstilfarve, ved navn "Intense Violet" til min "nye" kjole. 


Instruktionerne var meget ligetil. Tekstilfarven lægges direkte ind vaskemaskinens tromle sammen med 500 g. salt. Så lægges den våde kjole i tromlen, og man kører langt program på 40 grader. Efterfølgende køres endnu et langt program ved 40 grader denne gang med sæbe, således at al overskydende farve vaskes ud. Herefter tages kjolen ud, hænges til tørre et sted uden direkte sollys, og vaskemaskinen kører en sidste gang, uden tøj, for at vaske den ren. Min mor var lidt betænkelig og frygtede at hele hendes vaskemaskine ville ende ud som et lilla monster. Og jeg frygtede at de to maskinvaske ville ødelægge min gamle kjole (jeg vasker altid mine vintagekjoler i hånden, for at skåne dem). Men der var ingen lilla vaskemaskine, og min kjole kom ud på den anden ende i ét stykke - som et styks smuk, violet, pletfri kjole. 




Der står godt nok på instruktionerne, at man ikke skal bruge farven til at dække pletter med, men siden både kjolen og pletten var relativt lyse, lykkedes mit eksperiment til ug! 





Og hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg faktisk endnu gladere for min kjole nu! Plus den giver mig de vildeste Mad Men Joan Holloway vibes når jeg har den på! 

https://dressingvintage.com/blogs/dressing-vintage-blog/the-paradox-of-joan-saying-goodbye-to-mad-men
http://curveappeal.tumblr.com/tagged/Christina+Hendricks/page/2



Og på den note, endte juleeventyret jo alligevel godt! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar